Czy Bełchatów zyska bezpośrednie połączenie kolejowe z Łodzią?

W Bełchatowie, liczącym 2452 tysiące mieszkańców, trwa dyskusja na temat powrotu kolei pasażerskiej do miasta, które obecnie jest jej pozbawione. W ciągu kilku lat miasto może zyskać dwie nowe linie kolejowe, które połączą je z Łodzią. Jedna z planowanych tras ma przebiegać przez Piotrków Trybunalski i jest częścią programu Kolej Plus, w ramach którego trwają już prace projektowe. Druga propozycja to całkowicie nowa linia bezpośrednia, łącząca Bełchatów z Łodzią, ogłoszona przez marszałek województwa Joannę Skrzydlewską podczas Kongresu Kolei Dużych Prędkości. Wspomniała ona również o rozmowach z wiceministrem infrastruktury, Piotrem Malepszakiem.
Korzyści i wyzwania nowych połączeń
Propozycja nowej linii bezpośredniej budzi różne pytania dotyczące jej sensu i roli w systemie transportowym regionu łódzkiego. Istnieją wątpliwości, czy wystarczająca liczba pasażerów będzie korzystać z tego połączenia, zwłaszcza że od 2029 roku planowane jest uruchomienie trasy przez Piotrków Trybunalski. Nowa linia miałaby zaczynać się na Lublinku, co oznaczałoby pominięcie Pabianic, liczących 60 tysięcy mieszkańców, które mogłyby generować znaczący ruch pasażerski. Dodatkowe pociągi na trasie Bełchatów – Łódź mogłyby także spowodować problemy z przepustowością nowo budowanego łódzkiego tunelu średnicowego. Jednak krótsza o 20-30 km trasa mogłaby przyciągnąć pasażerów dzięki krótszemu czasowi przejazdu. Dodatkowo, nowa linia mogłaby zmniejszyć obciążenie na obecnie intensywnie wykorzystywanych liniach kolejowych, stając się alternatywą dla podróży między Piotrkowem a Łodzią.
Analizy i planowanie przyszłości
Zapytania skierowane do Urzędu Marszałkowskiego, PKP PLK oraz Ministerstwa Infrastruktury dotyczyły wykorzystania nowej infrastruktury również w ruchu towarowym, co wpłynęłoby na parametry trasy takie jak liczba torów czy prędkość maksymalna. Zawarto także pytania o lokalizację stacji i przystanków, szacunkowy koszt oraz źródła finansowania inwestycji. Odpowiedzi z Urzędu Marszałkowskiego jeszcze nie nadeszły, ale PKP PLK ujawniło, że województwo łódzkie planuje zlecenie dokumentacji studialnej i analitycznej dla projektów kolejowych. W ramach tych prac zostaną przeprowadzone analizy techniczne, a także oszacowane koszty i wpływ na istniejącą sieć kolejową. W najbliższym czasie spodziewane jest ogłoszenie przetargu na Studium Planistyczne Węzła Kolejowego Aglomeracji Łódzkiej, które dostarczy bardziej szczegółowych informacji.
Współpraca i modernizacja istniejących linii
Nowa linia Bełchatów – Łódź stała się częścią Paktu Kolejowego dla Województwa Łódzkiego, podpisanego przez PKP PLK, Ministerstwo Infrastruktury oraz Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego w kwietniu. Porozumienie obejmuje zarówno modernizację istniejących linii, jak i budowę nowych. W miarę dostępności środków finansowych planowane są działania przygotowawcze do zlecenia dokumentacji studialnej i analitycznej. Województwo łódzkie, we współpracy z innymi sygnatariuszami, będzie odpowiedzialne za te prace. Pakt przewiduje również studia dla innych projektów, takich jak odcinek Piotrków Trybunalski – Tomaszów Mazowiecki. Obecnie trwa projektowanie modernizacji linii 24, która jest częścią programu Kolej Plus. Prace nad projektem prowadzi firma TPF i mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2026 roku, a roboty budowlane planowane są na lata 2027-2028, z uruchomieniem połączeń w 2029 roku.